Wie zijn wij?

Het Utrechts Kamerorkest Trajectum bestaat uit gedreven blazers en strijkers die elke dinsdagavond met veel plezier samenspelen. In kleine bezetting werken we in een open sfeer aan kwaliteit. Eens per jaar wordt een heel weekend intensief gerepeteerd, op een locatie buiten Utrecht.

We streven ernaar om drie à vier keer per jaar op te treden op verschillende locaties en met een verrassend repertoire – niet alleen in kerken en concertzalen, maar ook bijvoorbeeld in diverse zorginstellingen. De laatste jaren sloten we ons seizoen af met een openluchtconcert in de muziektent in Park Lepelenburg.

Concertreizen

De reiscommissie van Trajectum organiseert van tijd tot tijd een concertreis. In het najaar van 2015 gingen we naar Frankrijk waar we onder andere het Celloconcert van Saint Saens uitvoerden, met de cellist Simon Velthuis.

In de herfst van 2009 was Engeland onze bestemming. Daar hadden we de unieke mogelijkheid om de jonge soliste Natalie Harris te begeleiden in Mozarts Klarinetconcert.

In 2004 gaven we concerten in Duitsland en Oostenrijk, en in 2000 speelden we in Tsjechië werken van Mozart en Beethoven.

Concerten

Met het informele karakter van onze concerten brengen we muziek dicht bij het publiek. We vinden het belangrijk om met onze concerten steeds weer te verrassen, o.a. door samen te werken met andere orkesten, koren en solisten, en door minder bekend of traditioneel repertoire. Sinds 2010 werkt Trajectum regelmatig samen met jonge solisten van de Academie Muzikaal Talent. Daarbij stonden o.a. het eerste pianoconcert van Beethoven, vioolwerken van Sarasate, het eerste klarinetconcert van Crusell, het Dubbelconcert van Bruch en diverse andere klassieke werken op ons repertoire.

Een greep uit wat we daarnaast zoal uitvoerden:

In april 2018 stonden de concerten in de oude Utrechtse Nicolaïkerk en in de Uilenburger sjoel in Amsterdam in het teken van muziek met joodse thema’s. Trajectum verzorgde een Europese première met de uitvoering van de Debbie Friedman suite, gearrangeerd door Or Oren, gebaseerd op vijf liturgische liederen van de bekende Amerikaanse singer-songwriter Debbie Friedman. Lodewijk Spanjaard was in dit concert de solist bij het Kol Nidrei van Bruch.

In 2016 speelden we op het Bluegrass festival in de Parel van Zuilen samen met Bluegrassmuzikanten de speciaal hiervoor geschreven suite Visions of America van en met Janos Koolen.

In het voorjaar van 2010 brachten we pop en klassiek bij elkaar in samenwerking met de band Gram.

Robin Assen werd door Trajectum begeleid bij zijn eindexamenproject Unsettled Scores, dat in het voorjaar van 2009 in de Beurs van Berlage werd uitgevoerd.

Trajectum begeleidde in de Utrechtse Schouwburg het Klein Operakoor Wilhelminapark, bij hun productie van de opera La Fille de Madame Angot van Charles Lecocq.

Dirigent

Drummado Wijnhamer

Drummado Wijnhamer (1999) begon op 4-jarige leeftijd met zijn vioolstudie aan Koninklijk Conservatorium, maar ontdekte na vele jaren ervaring met verschillende orkesten dat, naast het orkestspel, zijn interesse ook de plek vóór het orkest is: als dirigent. Sindsdien studeerde hij tot 2020 orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jac van Steen, Alex Schillings en René Gulikersen momenteel aan het Conservatorium van Amsterdam bij Ed Spanjaard, Antony Hermus en Karel Deseure.

Hij maakte zijn debuut als dirigent in 2018 tijdens de jaarlijkse Siemens Kerstconcerten in de Nieuwe Kerk (Den Haag) met het Atheneum Kamerorkest. Onlangs was hij assistent van Martin Sieghart tijdens een project met het orkest van het Conservatorium van Amsterdam in samenwerking met Noa Wildschut. Sinds kort heeft hij zijn eigen projectorkest met studenten van het Koninklijk Conservatorium, waarmee hij onlangs een online concert heeft opgenomen en uitgezonden om mensen ondanks het coronavirus met elkaar in verbinding te brengen (Covid-19 initiatief “Kerst voor Elkaar” ). Met hetzelfde orkest heeft hij afgelopen zomer Beethoven 6 “Pastorale” uitgevoerd. 

Zijn directiestudie combineert hij met zijn studie viool aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Janet Krause, die hij in 2022 succesvol afrondde. Hiervóór studeerde hij vele jaren bij Koosje van Haeringen en Ilona Sie Dhian Ho. Hij was eerste prijs winnaar bij het Prinses Christina Concours in Rotterdam. Hij speelt regelmatig in binnen- en buitenland in diverse bezettingen (solo-, kamermuziek en orkestwerken) in vrijwel alle Nederlandse zalen (Concertgebouw, Tivoli, Zuiderstrandtheater, de Doelen) en in het buitenland (Musikverein – Wenen). Hij is lid van het Nationaal Jeugdorkest, waar hij graag zijn passie voor het orkestrepertoire kan uitoefenen.